MAT!

Han har börjat rata ersättningen på dagtid nu, han vill ha mat istället. Provade att ge honom lite gröt och frukt till mellanmål idag, men det gick inte alls. Det ska visst vara rediga grejer, kött och päre. I några dagar har han fått mat till både lunch och middag, burkmat vill säga, och idag har jag stått vid spisen och lagat mat till honom. Vill inte få ytterligare ett "burkbarn", vi är ju redan mitt uppi matlagning som är barnanpassad så varför inte vispa ett varv extra för att fixa mat till honom då liksom? 
 
Det är ganska stor skillnad på burkmat och hemlagad mat, både i konsistens och smak. Burkmaten är utspädd, slät och såsig. Det är svårt att få den hemlagade maten så när man tröttnat på att släpa hem burkar och man ska få barnet att vänja sig vid hemlagat. Man måste hälla i mycket vatten och sedan reda med maizena. Det gör att det inte smakar ett skit och man får börja om. Ja, ett jäkla bök är det i alla fall och ingen blir gladare än jag om vi slipper burkmaten med Julian.
 
Potatis, morot, röd lök, quorn, äpple, persilja och pizzakrydda fick koka i vatten tills det blev mjukt (potatisen och moroten alltså). Hällde av vattnet och tillsatte rapsolja. Tada! 5 portioner fixade i ett nafs och Julian slukade hela den första portionen jag gjort i ordning till honom. Verkade till och med vara lättare att äta än helt slät burkmat, för nästan inget kom ut igen utan han kunde fösa bak maten i munnen lätt som en plätt. Han asgarvade efter han ätit klart och sedan tvärsomnade han. Bättre betyg än så går nog inte att få tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0