Det där man inte pratar så högt om

Bli förälder. Det är en tuff match som varar resten av livet. Ronderna bara fortsätter, även när du ligger nere för räkning. Så länge du har coachen i hörnet som smörjer salva där det smärtar och som peppar dig genom att säga; Du fixar det här! VI fixar det här, tillsammans! så kommer det att gå bra. Slåss du ensam så...
 
Häromdagen när jag hämtade på förskolan träffade jag på en pappa som hämtade samtidigt som mig. På bänken låg en teckning som barnet hade ritat. Ett stort hjärta och texten JAG ÄLSKAR MAMMA OCH PAPPA.
Jag sa: Åh, det är sånt där man vill få hem.
Samtidigt sa pappan: Det är sånt här man inte vill få hem när man är nyseparerad. Han vände på teckningen och där hade barnet ritat hela familjen som höll varandra i händerna. Sedan sa han: Det är tydligt hur barnen vill att det ska vara.
 
Jag trodde jag skulle bryta ihop där och då. Mitt hjärta knep ihop och jag ville att deras familjesituation skulle se ut som på teckningen. Det är så orättvist att det kan gå så långt att en familj splittras, växer isär, kärlek tar slut.
 
Att bli förälder är den tuffaste uppgiften i livet. Det handlar ibland om att överleva. Tunnelseende där du bara tänker på dig själv och dina egna känslor måste man tillåta, men glöm inte bort coachen som står i hörnet och som kan hjälpa dig bara du talar om att du behöver hjälp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0